Природознавство

Навчальна програма
                                                   Підручники
1 клас Грущинська

1 клас Гільберг

2 клас Грущинська

2 клас Гільберг

3 клас Гільбег

3 клас Грущинська

4 клас Гільберг

4 клас Грущинська 

                                       Розробки уроків
1 клас

2 клас

3 клас

4 клас

Екологічне виховання

Екологічна освіта та виховання школярів передбачає не тільки одержання учнями певної суми інформативного матеріалу про довкілля, вивчення властивостей предметів природи, явищ, засвоєння правил поведінки в природі, а й встановлення зв’язків і взаємовідносин між предметами і явищами, тобто провідною ідеєю  при вивченні природного оточення повинна бути ідея єдності природи. Усвідомлення учнями цієї ідеї значною мірою забезпечується здійсненням систематичних цілеспрямованих спостережень у природі, особливо фенологічних. Цей прийом має цілий ряд переваг, оскільки передбачає:
А) активну участь школярів у навчально-виховному процесі;
Б) нагромадження суми достовірних конкретно-образних уявлень про навколишнє середовище, фактичних знань, які є матеріалом для подальшого усвідомлення, узагальнення, систематизації, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, що існують у природі;
В) усвідомлення, що предмети і явища природи можуть змінюватись, в т.ч. під впливом діяльності людини і в кінцевому результаті – проявляється залежність комфортності, чи дискомфортності, існування людини в даному конкретному природному оточенні;
Г) виявлення факторів негативної дії на довкілля та пошуки шляхів їх усунення чи хоча б послаблення їх впливу.
Навчаючись екології, учні мають перебувати у прямому контакті з природними матеріалами, їм необхідно відчувати їх, і тому дослід слід вважати одним з етичних та емоційних методів навчання.
Як показала практика, найпростіші екологічні дослідження є цілком доступними для учнів початкових класів, і, разом з тим, мають певне практичне значення. Так, дослід, спрямований на визначення забрудненості повітря дає можливість виявити найбільш екологічно чисті "мікрорайони” населеного пункту, які можна рекомендувати для організації дозвілля, відпочинку дітей; вивчення впливу забрудненої води на життя організмів водойми допоможе встановити винуватців забруднення і, можливо, припинити їх руйнівні дії щодо природи.

Дослід "Кислотний дощ"

Тема: кислотний дощ
Мета: ознайомити учнів з причиною негативного впливу кислотних дощів на довкілля.
Час проведення: не регламентується.
Виконання досліду. У невисоку скляну (чашка Петрі) або пластмасову посуду покласти 4-5 шматочків кам’яного вапна розміром з лісовий горіх і з піпетки нанести на них по кілька крапель 9% оцту, а краще соляної кислоти (з НСІ може працювати тільки вчитель!). Діти спостерігатимуть активну реакцію вапна з кислотою: на камінчиках з’являться бульбашки – це виділяється вуглекислий газ (чути шипіння, бульбашки швидко лопаються), а потім вони побачать пісок, що утворився внаслідок руйнування каменя кислотою.
Обладнання:
  1. Вапно негашене (кам’яне).
  2. Піпетка.
  3. Оцет або НСІ.
  4. Чашки Петрі, пластмасова або звичайна тарілка.
Додатково інформуємо дітей про те, що від кислотних дощів страждають статуї, пам’ятники, кам’яні споруди, оскільки кислота, так само, як з вапняком, взаємодіє з мармуром, піщаником, кам’яною кладкою.
Такі ж явища відбуваються і в ґрунті, тобто гірські породи руйнуються, звільняються мінерали, кількість їх збільшується, що вражає корені рослин, в т.ч. дерев, і робить їх чутливими до інших факторів. Адже в природі все взаємопов’язане. Так, кислотний дощ завдає шкоди багатьом формам водного життя тим, що підкислює воду, в ній теж накопичується надмірна кількість мінералів. Це веде до загибелі рослин, озерних комах, а значить, загине і риба.
От чому на нашій планеті трапляються мертві озера – без рослин, без комах, без тварин (кн. "Людина і довкілля” С. Шапіто та ін. США, 1995).
Отже, постановка таких екологічних дослідів дає учням ключ до розуміння явищ, що є наслідком негативного екологічного впливу на живі організми, наочно демонструє наслідки забруднення різних ланок біосфери, дає можливість зрозуміти, на що насамперед має бути спрямована діяльність різних екологічних та природоохоронних організацій, установ з метою покращення умов існування самої людини.

Екологічні задачі, завдання, конкурси, вікторини

Конкретний інформаційний екологічний матеріал можна використовувати у вигляді задач (як на логічне мислення, так і математичних), завдань, вправ, вікторин, конкурсів тощо.
Явища природи
  1. Якби на Землі завмерло життя, то її температура підвищилась би на 30˚-40˚ С. Що охолоджує Землю?
  2. Яким стане камінь, якщо його кинути у Чорне море?
  3. Де на Землі віє тільки північний вітер?
  4. Чи може йти дощ два дні підряд?
  5. Як навесні швидше просушити і прогріти мокру доріжку в саду?
  6. Як правильно поливати грядки в суху погоду?
  7. Як підготувати ґрунт до посіву, щоб забезпечити надходження води до насіння знизу і зберігати її від випаровування зверху?
  8. Коли і чому картопля може стати солодкою?
  9. Чи можна споживати позеленілі бульби картоплі?
  10. До яких рослин належить картопля: одно- дво- чи багаторічних?
  11. Які рослини – бур’яни можна використати у квітнику?
  12. Чому хліб можна спекти лише з житнього та пшеничного борошна?
  13. Присутність яких рослин не терплять миші, щурі?
Законом і мисливськими правилами заборонено полювання весною на хутрових звірів. Чим це зумовлено?
Багато заборон існує весною. Це зумовлено тим, що весною відбувається відновлення живої природи , її розвиток, розмноження. Для збереження первоцвітів, рідкісних рослин, були створені закони на державному рівні, які забороняють знищення дикорослих рідкісних первоцвітів. Завдання вчителя донести цю істину до учнів.  Для цього доцільно б було використати роботу з міні – проектами,  для прикладу, використовую проект "Збережи первоцвіти". Попередньо проводжу однойменну вікторину.  Екологічну проблему розв’язую на різних уроках  з вивчення природознавства. Це і "Охорона тварин", "Охорона рослин", "Охорона лісів", "Охорона водойм", на кожному уроці виділяю для вирішення екологічних проблем достатньо часу, ставлю перед учнями такі питання, які спонукають дітей до самостійного пошуку відповідей для розв’язання тої чи іншої екологічної проблеми.

ВІКТОРИНА "ЧИ ЗНАЄШ ТИ ПЕРВОЦВІТІВ?"

  1. Який первоцвіт називають рослиною - хамелеоном за його здатність змінювати забарвлення квіток від рожевого до синього?   (Медунка)
  2. Про що сигналізує комахам різне забарвлення квіток однієї рослини медунки?   Про вік квітки: рожеві молоді, сині запилені)
  3. Для чого служить "кожушок" із білястих волосків у Сон-трави? (Для захисту пелюсток від весняних холодів)
  4. Який первоцвіт називають золотим ключем весни?  ( Примулаї)
  5. Як переважно запилюються первоцвіти - вітром чи комахами? (Комахами)
  6. Наукова назва якої рослини в перекладі означає "первоцвіт"?  (Примула)
  7. Висушені тичинки якого первоцвіту використовують в харчовій промисловості? (Шафран, крокус)
  8. Яка ранньовесняна квітка спочатку цвіте, розпускаючи свої яскраво-жовті кошики, а вже потім на ній з'являється листя, через що квітка й одержала свою назву? (Мати-й-мачуха)
  9. За англійською легендою, святей Леонард три дні та три ночі бився з драконом і переміг його. А з пролитої крові виросли білосніжні квіти, які англійці називають лучними ліліями. А як називаємо цю рослину ми? (Конвалія)
  10. Існує легенда, в якій розповідається, що ці квіти - ніжний, щасливий сміх Мавки, героїні "Лісової пісні" Лесі Українки, що перлинами розкотилися по лісу, коли вона вперше відчула радість кохання . Про яку квітку йдеться?  (Конвалія)
  11. Старовинна легенда розповідає, що в момент вигнання Адама і Єви з раю було холодно, йшов сніг, і Єва мерзла. Щоб її втішити, кілька сніжинок перетворились на квіти - вісники весни. Які квіти? (Проліски)
  12. Німецька назва цієї рослини - блакитна зірка - найбільш точно відбиває красу і ніжність цієї квітки. Назвіть рослину.   (Проліски)
Сонце дає нам енергію любові.
Повітря дає нам енергію життя.
Вода дає нам енергію чистоти.
Рослини дають нам енергію сили.
Земля дає нам енергію добра.
Хай вічно духмяніють сили Природи!

Акція "Збережемо первоцвіти "

Девіз:
"Я квітку не можу зірвати.
Бо їй, як людині, болить.
Як нам, моє серце крилате
Під сонцем їй хочеться жить."
(В. Сосюра)
Мета: проінформувати учнів про загрозу зникнення первоцвітів та сприяти активності учнів в їх захисті та збереженні.
План заходу
  1. Вікторина " Чи знаєш ти первоцвітів?"
  2. Фото конкурс " Весняна мозаїка квітів"
Умови
  • Фотографію прикріпити на аркуш форматуА-4
  • Зробити підпис;
  • Підписати прізвища та ім'я учня, клас;
  • Аркуш помістити у файл.
Так склалася традиція, що новорічне свято пахне смолистим ароматом ялини. Але чи варто позбавляти життя цілі дерева ? Адже оживить будь-яке приміщення одна або кілька зимових  композицій у поєднанні з живими квітами-сухоцвітами, і природним матеріалом. тоді неповторний аромат свіжої хвої знову буде з нами на святі і збережеться чимало дерев.
Проект "Збережи ялину"
Девіз:
Не рубай Ялину, не губи красу - я тобі в дарунок щастя принесу
Ялина
Тeмa: Ознайомитися з різноманіттям хвойних у нашій місцевості і на Україні. З'ясувати їх роль в екосистемах та житті людини і запропонувати рекомендації щодо збереження лісових красунь в період новорічних свят.
План проекту:
  1. Опрацювати науково-популярну літературу з даної теми.
  2. За допомогою науково-популярної літератури визначити, які види хвойних ростуть на території інтернату в м. Києві.
  3. З'ясувати яка роль хвойних в екосистемах і житті людини.
  4. Взяти участь у виставці світлин "Зелені красуні у нашому місті", або у конкурсі ялинкових новорічних композицій.
  5. За матеріалами  проекту та літератури запропонувати  рекомендації щодо збереження лісових красунь в період новорічних свят.

Природознавство

Тема: "Небесні тіла"
Розгадай кросворд і поясни слово, що утворилось у виділених клітинах
  1. Модель Землі.
  2. Найдрібніша частина елемента
  3. Природні речовини, які мають однорідний склад.
  4. Зібрання карт
  5. Небесне тіло, що світиться власним світлом.
  6. Повітря на оболонка Землі.
  7. Небесні тіла Сонячної сістеми, що мають голову та хвіст.
  8. Прилад для визначення сторін горізонту.
  9. Шлях, по якому планети обертаються навколо солнця.
Слово у виділеній колонці _________________

Планети Сонячної системи

1. ЮПІТЕР- найбільша планета в Сонячній системі. Рік триває 12 земних років, доба 9год. 55хв.Має 16 супутників.
2.САТУРН-температура до-170. Має 10 супутників.
З.УРАН - безжиттєвий льодовий світ. Має 5 супутників.
4. НЕПТУН - Дуже схожий на Уран температура -220. Має 2 супутника.
5. ВЕНЕРА - за розмірами, як Земля. Поверхня суха, дмуть вітри, температура +500. Супутників не має.
6. МАРС - температура опівдні +25, а у ночі від -90 до -130.
7. МЕРКУРІЙ- найближча планета до Сонця. Планета схожа на Місяць. Температура опівдні +500, а вночі  - -160. Доба триває 176земних діб.
Роль екологічного виховання величезна, Ії неможливо переоцінити. Моя думка полягає ще й в тому, що екологією треба займатися на кожному уроці, залучати до цієї роботи батьків, постійно доносити до дітей думку про те, що ми для природи діти і повинні берегти її для себе, для наступних поколінь, для навколишнього середовища.

Немає коментарів:

Дописати коментар